Friday, August 30, 2013

Öltvål

Hej igen! Long time no see, how are you?

Nu ska det bli fart på bloggen! Här kommer en rad (senast blev "en rad" 1 eller 2 inlägg... men nu ska det bli bättring :P) inlägg med lite gamla pyssel. Nu tänkte jag skriva om en tvålsats jag gjorde för någon månad sedan, nämligen öltvål.

Varför öltvål? Öl och tvål kanske generellt sätt inte ses som en så tippad kombination... Tvål använder man när man vill bli ren och öl känns däremot  knappast så jättefräscht att tvätta sig med. Öl anses dock vara väldigt bra för både hud och hår. Det innehåller nyttiga B-vitamin och mineraler samt har en proteinstruktur som hjälper till att hålla huden fuktad. Jästen i ölen hjälper också huden att hålla ett lämpligt Ph-värde och minskar hudens produktion av sebum. Dessa egenskaper förstörs tyvärr med stor sannolikhet i fötvålningsprocessen, men öltvål är ändå en god idé eftersom sockret i ölen gör tvålen vällöddrande.

Att göra öltvål är lite mera krävande av tre orsaker, det innehåller alkohol, kolsyra och socker. Alkholen måste man göra sig av med innan man tillsätter ölen i tvålen. Jag gjorde detta genom att koka ölen på låg värme i ca 1-2 timmar tills dess volym minskat till ca hälften. Sedan satte jag den i frysen över natten för att bli av med  den sista kolsyran. Problemet med sockret i ölen är att det kan förorsaka överhettning av tvålmassan, detta förebygger man genom att hålla temperaturerna låga och använda enskilda tvålformer/inte isolera dem. Jag isolerade tvålen utan problem men kontollerade med jämna mellanrum att den inte blev för varm.

Man kan välja mellan att blanda lutet direkt i ölen eller att tillsätta ölen vid krämfasen (trace). Jag valde att tillsätta den först vid krämfasen och blandade istället lutet med en förminskad mängd vatten. Vid krämfasen tillsatte jag även lite Guinness doftolja (jag använde mörkt öl) från The Soap Kitchen. Den luktade väldigt sött och konstgjort från flaskan men blev en god spannmålsdoft (inte alls ofräsch) i den färdiga produkten.

Här är resultatet!

Jag delade upp massan i två delar, i den ena delen tillsatte jag lite titandoxid som fick bli "skum" som jag fixade till med en hjälp av en sked. Annars tillsatte jag inga färgämnen, den ofärgade massan blev ljust brun av ölen och doftoljan. Den hade eventuellt fått vara lite mörkare för att skapa en större kontrast mot skummet.
färdigt förpackad öltvål.

4 comments:

  1. Åh! Ser bra ut! Ser fram emot att få testa tvålen! :)

    ReplyDelete
  2. Varför behöver man lut i tvålen ? Om man nu ska göra utan kemikalier ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. All tvål är från början gjord på lut, men färdig tvål innehåller inte lut utan är ett slags salt som uppstår genom en kemisk reaktion mellan fetter och lut. Lut är alltså tyvärr (?) nödvändigt för att man ska kunna tillverka egen tvål. I butikerna finns det i och för sig vissa "tvålar" som egentligen inte innehåller tvål utan främst vatten, surfaktanter och konserveringsmedel, men då skulle jag säga att äkta tvål (gjord med lut) är betydligt bättre för huden.
      Sen så har jag ju aldrig utgett mig för att inte använda kemikalier.

      Delete
    2. Hoppas det här svarade på din fråga :)

      Delete