Thursday, June 27, 2013

Tovade bollar

Då var den tre veckors-ledigheten slut.... Om ni undrar vad jag ägnade mina sista lediga dagar åt så var det åt att tova bollar (och spela canasta). Sommarens projekt är nämligen att pynta vårt sängöverkast, Ikeas enkla, beiga Fabrina (?), med små tovade bollar som "fransar" vid kanterna och det behövs det mycket bollar för :P

(Här finns ett inlägg med bilder på det färdiga överkastet)

Jag hittade ett bra tips på hur man kan tova bollar lättare på 365 saker du kan slöjda. Genom att använda en tesil som man stoppar in ullen i så tovar bollen mer eller mindre sig själv och resultatet blir slätt och fint. Eller okej, nu får man ju jobba en del, men jag tyckte åtminstone att det gick snabbare och var lättare att få ett snyggt resultat än då man bara använder händerna.

Det behövs ännu lite mera bollar förrän jag kan börja sy fast dem... :D


Så här gjorde jag:
1. Jag rullade ihop en boll av ca ett halvt ark hushållspapper för att skapa en "kärna" i bollen och därmed spara lite ull.
2. Jag täckte in bollen jämnt med ull och satte in ullbollen i tesilen så att ingen ull stack ut på kanterna (annars blir det veck i den färdiga bollen).
3. Sedan doppade jag tesilen i en balja med varmt vatten och tallsåpa, tog upp den och skakade den lite. Sedan tog jag ut den ur tesilen, rullade lite försiktigt och satte tillbaka den i en annan vinkel för att sedan doppa den igen och upprepa hela processen några gånger.
4. I takt med att bollen tovar sig kan man börja rulla den hårdare i händerna och vispa runt tesilen lite i vattnet. Om det verkar behövas kan man sätta lite tallsåpa direkt på bollen.
5. Då bollen verkar färdigtovad kan man skölja den i lite rent vatten och "rulla bort" så mycket vatten man kan ur den förrän man låter den torka.
6. Då bollarna hade torkat fixade jag lite detaljer på de största av dem med hjälp av en tovningnål (eller egentligen tre, de gick alla sönder...........). Det var dock ganska svårt eftersom bollarna var så hårda (kanske p.g.a. hushållspapperskärnan) så jag rekommenderar att man nåltovar hela bollen, eller åtminstone inte tovar den så hårt om man vill fixa mönster med tovningsnål. Man kan också försöka fixa mönstret redan i tesils-skedet.

Här finns också ett roligt tips på hur man kan tova bollar av garnrester i tvättmaskin. Man kan också centrifugera bollar gjorda av ull för att göra dem hårdare.

Bollarna kan användas till att göra t.ex. smycken, grytunderlägg och nyckelringar. Nu har jag också fått för mig att jag ska fixa en matchande matta till överkastet, men fastän jag hade tänkt mig en liten modell så skulle det krävas maaassor av bollar till det. Kanske jag nöjer mig med att pynta ett dynvar.... Fast först ska överkastet bli klart ;)


2 comments:

  1. Låter kul. :D Fast en matta kan ju nog bli lite jobbig. Man trampar på bollarna så att de tappar formen, och så kan de lossna när man dammsuger... Men dynvar kunde funka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo antagligen sku en sådan matta inte vara speciellt praktisk... Men jag såg faktiskt en i en butik och den var jätterolig att gå på :D Och dammsuger gör jag ändå så sällan ;) ...men jag tror inte att jag skulle orka göra såå många bollar :P

      Delete