Thursday, May 30, 2013

Vattenmelonsorbet

Äntligen en ledig dag efter sex dagars arbete, men förstås måste strålande solsken och 25°c (=svettigt på jobbet) bytas ut mot mulet väder med annalkande regn :( Att så gick det med de bikini-picknick planerna..
Men glass kan man ändå äta!

Förra våren och sommaren blev jag väldigt förtjust i vattenmelonsglass, vilket var en ny bekantskap för mig. Till julen fick jag en glassmaskin av min bror så vad passar väl bättre än  att försöka laga lite egen vattenmelonsglass/sorbet? För er som inte har glassmaskin så borde denna sorbet ändå gå utmärkt att laga!

En mindre smickrande bild från Lefkas förra sommaren med vattenmelonglassen i högsta hugg
Vattenmelonssorbet

Ingredienser:
vattenmelon, kanske 300-500g
2 dl vatten
1 dl socker (+eventuellt någon tesked vaniljsocker)
juice från en lime
2 äggvitor

Så här gjorde jag:

1. Jag fryste glassmaskinen över natten.
2. Jag löste upp sockret i vattnet med hjälp av värme. Sedan lät jag det svalna till kylskåpstemperatur.
3. Jag skar vattenmelonen i små bitar och avlägsnade kärnorna.
4. Jag mixade ihop vattenmelonen med sockerlösningen och limejuicen med hjälp av en stavmixer tills "smeten" var jämn.
5. Jag vispade äggvitorna och körde sedan allt i glass maskinen tills konsistensen verkade bra.

Ingen glassmaskin?

1. Skär upp vattenmelonen i små, kärnfria bitar och lägg dem i frysen för några timmar.
2. Lös upp sockret i vattnet med hjälp av värme. Låt det svalna till kylskåpstemperatur.
3. Blanda ihop den frysta vattenmelonen, sockerlösningen och limejuicen med hjälp av en mixer. Sätt blandningen i frysen för cirka en halvtimme.
4. Vispa upp äggvitorna och bland dem med vattenmelonsmeten.
5. Låt blandningen stå i frysen i ca 2 timmar. Ta ut den ibland och rör om.

Receptet är delvis inspirerat av Victorias provkök

Jättegott  blev det, rekommenderar varmt receptet!

Här har glassen hunnit smälta lite, men underbart god var den ändå!
Ett ännu fräschare alternativ till sorbeten kunde vara att göra en läskande sommardrink istället. Då skulle jag följa receptet för de som inte har glassmaskin, men bara göra steg 1 till 3. Eventuellt skulle man kunna minska sockermängden och öka vattenmängden något. Kanske det skulle vara gott att använda kolsyrat vatten? Jag får testa mig fram :)

2 comments:

  1. Verkar vara en populär gåva det där hos bröder. Min bror gav också en glassmaskin åt mig i födelsedagspresent. :D Till och med jag som inte är en sån glassmänska har börjat käka glass nu. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tydligen. Det är nog behändigt! Synd bara att man, åtminstone med min glassmaskin måste planera att man vill äta glass ca 8 timmar i förväg... :(

      Delete